Lauge i forbindelse med opstarts arrangement

Vores forløb startes på med et fysisk opstarts arrangement på Slagteriet i Holstebro.

 

KOMPETENCEFORLØBET (inkl. individuel 1:1 sparring)

6 ugers kompetenceforløb bestående á 12 online workshops, hvor vi hjælper dig med at udvikle din forretningsidé og forretningsmodel

Du arbejder med konkrete mål og opgaver for din virksomhed / dit projekt, og du lærer blandt andet hvordan du kan involvere dine kunder / dit publikum i dit arbejde. Du kommer til at arbejde sammen med andre entreprenører i kunst- og kulturbranchen, og får således både indspark, sparring og feedback fra kollegaer, foruden muligheden for at møde nye samarbejdspartnere. På kompetenceforløbet arbejder du i løbet af 12 session trinvis igennem følgende nedenstående tema’er.

Forløbet er tilrettelagt med vægt på at udnytte de fordele der er ved at udvikle strategi- og handlingsplan i samarbejde med en gruppe andre ligesindede. Der er således afsat tid til løbende sparring og feedback på tværs af holdet.

SESSIONER:

Introduktion: Lær hinanden, programmet, metodikken og arbejdsværktøjet at kende.

Formål og bæredygtighed: Hvad er din baggrund, hvad motiverer dig, hvor skal projektet hen og hvad betyder bæredygtighed for dig og dit projekt?

Ressourcer: Kortlæg dine ressourcer, og lær hvordan du aktivt bruger dem til at styrke dit projekt.

Forretningsidé: Hvad skal dit projekt handle om og hvilke behov skal du imødekomme? Hvilke personer eller organisationer oplever behovene? Hvad er dine kernekompetencer, som gør netop dig bedst egnet til at dække disse behov?

Kulturiværksætteri: Hvad er særligt vigtigt for dig som kunst- eller kulturiværksætter?

Forretningsmodel: Hvem er dine kunder og mulige samarbejdspartnere, og hvordan finder du dem? Hvordan fungerer dit projekt som levebrød / virksomhed?

Test af din Forretningsidé- og Model: Kvalitativ test af strategien for din virksomhed gennem bruger og kundeinterviews. 

Marked, salg og finansieringsmuligheder: Hvilke markeds- og salgsmodeller eksisterer for kulturiværksættere og hvilke finansieringsmuligheder findes der i kulturøkonomien?

Målsætninger: Hvordan nedbrydes din forretningsmodel til konkrete målsætninger?

Opgaver: Hvilke konkrete opgaver skal du løse, for at nå dine mål?

Økonomiske prognoser: Udvikling af resultats- og likviditetsprognose for dit projekt, samt gennemgang af relevant lovgivning og regler.

Pitch og feedback: Opsummer og kommuniker din idé og få feedback der bringer dig et skridt videre.

 
 

 
Det har været en befrielse at være i forløb med andre selvstændige indenfor kunst og kultur. Fra Dag 1 har det betydet, at vi har talt samme sprog og haft en grundlæggende forståelse for hinanden og udfordringerne i vores branche. Det har gjort forløbet og arbejdet fokuseret og konkret fra start til slut.
— Maria Guggenheim
 

 
 

Online arbejdsværktøj + community

Du får adgang til et online arbejdsværktøj udviklet til kulturentreprenører. Værktøjet giver dig blandt andet mulighed for, at udarbejde en oversigt over dit projekt, som du kan bruge som grundlag for fremtidige præsentationer med samarbejdspartnere og eventuelle bidragsydere. Desuden bliver du en del af Ovation Community, hvor du kan deltage i forskellige temagrupper og løbende bliver inviteret til faglige webinarer og inspirationsoplæg.

 

Netværksarrangementer

Du inviteres til at deltage i netværksarrangementer med deltagere fra dit eget samt de andre hold, og får herigennem mulighed for at udvide dit netværk til andre kunst- og kulturentreprenører.

 

Mentorforløb

Efter at have gennemført kompetenceforløbet bliver du sammen med 4-6 af dine holdkammerater tilknyttet en mentorgrupper, som I kan sparre med og modtage feedback fra. Mentorgrupper vil være faciliteret de første 8 uger og herefter drevet af jer selv i gruppen.

Mentorforløbet fokuserer - ligesom alle andre aspekter af Ovationprogrammet  - på forretningsudvikling. Den forretningsplan og -strategi du har udviklet i løbet af Kompetenceforløbet (workshop sessionerne), vil være hovedfokus for dit og din mentorgruppes videre arbejde. Forløbet fokuserer således på udvikling af din virksomhed og på at udvikle konkrete forretningsmæssige muligheder for dig. Mentorfaciliteringen foretages af erfarne og dygtige folk med bred erfaringen indenfor kreative og kunstnerisk forretningsudvikling. i Ovation har mentorer tilknyttet, hvis baggrunde er forskellige og spænder bredt. Nogle af dem er selv selvstændige iværksættere andre er erfarne erhvervsrådgivere. Mentorerne har dog alle det tilfælles, at de er kompetente i, og har konkret erfaring med, forretningsudvikling. Din mentor vil derfor have en anderledes baggrund end dig - og det er netop pointen i Ovation mentorforløbet: At få nye øjne på din virksomhed, på dit projekt og på dine idéer, og derved se nye muligheder for at udvikle herpå.

 
 
 

 
Efter første møde med min mentor følte jeg, værktøjerne fra kompetenceforløbet blev meget mere konkrete og med fokus på noget af det jeg har brug for at blive skarp på. Fx hvad er det jeg sælger, og hvem er det jeg gerne vil sælge det til.. og hvad koster det.
— Maria Stougård